Toekomst heeft herkomst nodig: vier generaties Kaldewei

In oktober 1918 meldt meesterloodgieter Franz Kaldewei bij het handelskantoor de start van een kleine plaatwerkfabriek in het Westfaalse Ahlen. Waarschijnlijk heeft hij geen idee dat hij hiermee de basis legt voor een onderneming die zich in de loop van vier generaties zou ontwikkelen tot wereldwijd één van de succesvolste fabrikanten van ligbaden, douchevlakken en wastafels uit geëmailleerd staal. Tot op de dag van vandaag produceert Kaldewei uitsluitend op de vestigingslocatie in Ahlen – op productie-apparaten die tot de modernste apparaten wereldwijd kunnen worden gerekend. Trouw aan het motto „Toekomst heeft herkomst nodig“ heeft iedere generatie geleerd van de ervaringen van hun voorgangers en gelijktijdig met zijn eigen doelen en visie de succesvolle ontwikkeling van de onderneming vormgegeven en gestimuleerd.

Franz Kaldewei – oprichtingsjaren en richtingbepaling

In 1918 gaat Franz Kaldewei als zelfstandig ondernemer aan de slag en produceert hij met twee medewerkers grondstoffen voor de Ahlener emailindustrie. Er is een enorme behoefte aan geëmailleerde huishoudelijke en keukenartikelen in de periode na de Eerste Wereldoorlog. Al snel breidt de oprichter van het bedrijf het productassortiment uit met melkkannen en zuivelapparatuur. Zijn zoon Heinrich, die sinds 1928 in de onderneming zit, leidt de plaatwerkproductie. De eerste successen maken investeringen in een eigen emailleerfabriek mogelijk met een eigen emailsmelterij op de fabriek. Hiermee is Kaldewei in staat om de totale productie in de hele waardecratieketen in de onderneming zelf uit te voeren. De onafhankelijkheid van leveranciers en vreemd kapitaal is tot op de dag van vandaag vast verankerd in de bedrijfscultuur.

In 1934 ziet het eerste geëmailleerde Kaldewei-ligbad het licht. Onder het nieuwe merk „Anker“ biedt de onderneming voor het eerst ligbaden aan uit geëmailleerd staal, waarvoor eerst nog meerdere delen aan elkaar moeten worden gelast. Deze mijlpaal in de geschiedenis van het bedrijf bepaalt de richting voor alle toekomstige ontwikkelingen. Kaldewei is echter nog ver verwijderd van een rationele productie. Met pioniersgeest, technische kennis en gevoel voor het vervormen van staal lukt het Franz Kaldewei en zijn zoon Heinrich vanaf 1937 de ligbaden op een nieuwe dieptrekpers in serie te produceren. Hiermee kan de productiecapaciteit binnen enkele jaren van aanvankelijk 20 ligbaden tot 250 ligbaden per dag worden uitgebreid.

Heinrich Kaldewei – technologische sprong voorwaarts en investeringen

Na het overlijden van zijn vader Franz krijgt de zoon Heinrich Kaldewei in 1952 als enige de leiding over het bedrijf. Hij realiseert zich dat geëmailleerd staal in Duitse badkamers de grondstof van de toekomst is en breidt vanaf 1956 het productassortiment uit met douchebakken. In een gedurfde stap stopt hij met de productie van melkkannen en geëmailleerde huishoudelijke artikelen - de basis van de onderneming – en investeert hij in de fabricage van ligbaden en douchebakken uit geëmailleerd staal. De aanschaf en inbedrijfname van twee hydraulische ligbadpersen in 1957 betekenen een enorme technologische sprong voorwaarts in de branche: met een techniek die tot nu toe alleen in de VS wordt gebruikt kan de Ahlener fabriek nu naadloze ligbaden uit één staalplaat vervaardigen. Een aanmerkelijk hogere productiviteit en de continu groeiende behoefte aan ligbaden en douchebakken door de woningbouw in Duitsland zorgen in de jaren daarna voor een uiterst succesvolle ontwikkeling van de onderneming.

Franz-Dieter Kaldewei – geëmailleerd staal uit overtuiging

In 1973 krijgt de familie te maken met een tragisch verlies: Heinrich Kaldewei overlijdt onverwacht en zijn enige zoon Franz-Dieter neemt op 33-jarige leeftijd alleen het roer over. De economische omstandigheden stellen hem voor grote uitdagingen: door de oliecrisis stagneert de economische groei, de woningbouw neemt af. Bovendien wint een nieuw materiaal snel aan betekenis: acryl biedt niet alleen een schijnbaar grenzeloze variatie aan vormen, maar ook een breed kleurenspectrum voor het badkamerontwerp. Zo sluit het aan op de smaak van de klant in het tijdperk van hippies en flowerpower.

Franz-Dieter Kaldewei is echter overtuigd van geëmailleerd staal als superieure grondstof en blijft hieraan vasthouden – met succes. Hij investeert gedurfd in nieuwe productie-apparaten en start tegelijkertijd de samenwerking met gerenommeerde designbureaus als Phoenix Design of Sottsass Associati. Zo breidt Franz-Dieter Kaldewei het portfolio in slechts enkele jaren uit met tal van nieuwe modellen en kleuren en doet het assortiment in niets onder voor de keuze in design van andere fabrikanten en materialen. Tot het moment waarop hij zich terugtrok uit de leiding van Kaldewei heeft hij de fabriek doorlopend vergroot en gemoderniseerd, bijvoorbeeld met de grootste emailleeroven ter wereld, de snelste persstraat voor ligbaden, een nieuw logistiek centrum en een opleidings- en competentiecentrum op de locatie van de voormalige oprichtersvilla.

Franz Kaldewei – allesomvattende badkameroplossingen uit geëmailleerd staal

In 2008 geeft Franz-Dieter Kaldewei een onderneming door aan zijn zoon Franz die tot de modernste en geavanceerde ondernemingen wereldwijd behoort. Franz Kaldewei, die op dat moment 28 jaar is, zet de succesvolle koers van zijn voorgangers voort en opent nog in datzelfde jaar de productie op een innovatieve persstraat voor douchevlakken. Daarnaast start hij een grote advertentiecampagne om Kaldewei internationaal nog sterker als luxemerk te positioneren. In 2015 voegt Franz Kaldewei een nieuwe mijlpaal toe aan de geschiedenis van de onderneming: met wastafels uit geëmailleerd staal breidt hij het productassortiment nog verder uit. Badkamers kunnen vanaf nu harmonieus van het douchevlak en het ligbad tot de wastafel in uniforme Kaldewei-materialen en designtaal worden ingericht. De invoering van de nieuwe productgroep wordt begeleid door een zeer groot communicatieoffensief via meerdere mediakanalen - inclusief een tv-spot en onlinecampagne. In 2016 ontvangt Kaldewei voor zijn unieke merkidentiteit de onderscheiding „Corporate Brand of the Year“. Slechts twee jaar na de marktintroductie wordt het wastafelassortiment uitgebreid met nog eens 80 nieuwe modellen en varianten. Op dit moment heeft Kaldewei een assortiment dat meer dan 600 modellen bevat in douchevlakken, ligbaden en wastafels. Met meer dan 150 onderscheidingen behoort Kaldewei op dit moment tot de meest onderscheiden badkamerfabrikanten ter wereld.

Internationaliteit: met „Made in Germany“ over de hele wereld

Vandaag de dag is Kaldewei wereldwijde partner voor hoogwaardige badkameroplossingen van superieur geëmailleerd Kaldewei staal. De onderneming is met eigen dochterondernemingen en verkooppartners momenteel in meer dan 80 landen vertegenwoordigd. De Kaldewei-oplossingen weten particuliere opdrachtgevers en internationale projectbeslissers te overtuigen. Zo zijn Kaldewei-ligbaden te vinden in het Grand Hyatt in Dubai en in het Mandarin Oriental in Tokio. Daarom ziet Franz Kaldewei vol vertrouwen de toekomst tegemoet: „Wij zijn er zeer goed op voorbereid om aan de 100 succesvolle Kaldewei-jaren nog vele verdere succesjaren toe te voegen.“ Daarom investeert de onderneming niet alleen in de vestigingslocatie, maar met name ook in de ontsluiting van nieuwe en het uitbreiden van bestaande markten en in de voortschrijdende digitalisering. „Wij blijven niet op onze lauweren rusten, maar wij zullen met nieuwe ideeën en ontwikkelingen de branche verder vormgeven en onze partners overtuigen“, dat weet Franz Kaldewei zeker.

 

Bron: Franz Kaldewei GmbH & Co. KG. Bewijsexemplaren worden op prijs gesteld.

Tekst
docx  |  3 MB
Alle afbeeldingen
zip  |  38 MB
> DIN A4
17 MB

„Toekomst heeft herkomst nodig“ - trouw aan dit motto heeft iedere Kaldewei-generatie geleerd van de ervaringen van hun voorgangers en gelijktijdig met zijn eigen doelen en visie de ontwikkeling van de onderneming vormgegeven en gestimuleerd.

Source: © KALDEWEI  |  2_1_Kaldewei_Four_Generrations.jpg

< DIN A4
435 KB

In oktober 1918 meldt Franz Kaldewei bij het handelskantoor de start aan van een kleine plaatwerkfabriek. Waarschijnlijk heeft hij geen idee dat hij hiermee de basis legt voor een onderneming die zich in de loop van vier generaties zou ontwikkelen tot wereldwijd één van de succesvolste fabrikanten van ligbaden, douchevlakken en wastafels uit geëmailleerd staal.

Source: © KALDEWEI  |  2_2_Franz_Kaldewei_Founder.jpg

< DIN A4
370 KB

Franz Kaldewei produceert met twee medewerkers grondstoffen voor de Ahlener emailindustrie. Er is een enorme behoefte aan geëmailleerde huishoudelijke en keukenartikelen in de periode na de Eerste Wereldoorlog. Al snel breidt de oprichter van het bedrijf het productassortiment uit met melkkannen en zuivelapparatuur. Op de plek waar ooit het huis van de oprichter stond, verrijst momenteel de Kaldewei Iconic World – merk- en beleveniswereld voor bezoekersgroepen uit de hele wereld.

Source: © KALDEWEI  |  2_3_Kaldewei_The_Founders_House.jpg

< DIN A4
855 KB

Heinrich Kaldewei realiseert zich dat geëmailleerd staal in Duitse badkamers de grondstof van de toekomst is. In een gedurfde stap stopt hij met de productie van melkkannen en geëmailleerde huishoudelijke artikelen en investeert hij in de fabricage van ligbaden en douchebakken uit geëmailleerd staal.

Source: © KALDEWEI  |  2_4_Heinrich_Kaldewei.jpg

< DIN A4
7 MB

De aanschaf en inbedrijfname van twee hydraulische ligbadpersen in 1957 betekenen een enorme technologische sprong voorwaarts in de branche: met een techniek die tot nu toe alleen in de VS wordt gebruikt kan de Ahlener fabriek nu naadloze ligbaden uit één staalplaat vervaardigen.

Source: © KALDEWEI  |  2_5_Kaldewei_Bathtub_Press_Line.jpg

< DIN A4
3 MB

Franz-Dieter Kaldewei is overtuigd van geëmailleerd staal als superieure grondstof en blijft hieraan vasthouden – met succes. Hij begint de samenwerking met gerenommeerde designers, breidt het portfolio in slechts enkele jaren uit met tal van nieuwe modellen en kleuren en het assortiment doet zo in niets onder voor de keuze in design van andere fabrikanten en materialen.

Source: © KALDEWEI  |  2_6_Franz-Dieter_Kaldewei.jpg

< DIN A4
443 KB

Op de ISH 1995 begint Franz-Dieter Kaldewei de samenwerking met Ettore Sottsass, die een volledig nieuwe productserie, de Kaldewei Premium-Line, ontwikkelt. Zo behoren de badkameroplossingen van de Cono-familie ook vandaag de dag nog tot de succesvolste modelfamilie van Kaldewei.

Source: © KALDEWEI  |  2_7_Kaldewei_Ettore_Sottsass.jpg

< DIN A4
905 KB
< DIN A4
1 MB

Intussen behoort de langdurige samenwerking met gerenommeerde designers zoals Studio Aisslinger of Arik Levy tot een vast onderdeel van het Kaldewei-DNA.

Source: © Arik Levy Studio / KALDEWEI  |  2_8_2_Kaldewei_Arik_Levy.jpg

> DIN A4
5 MB

Franz Kaldewei investeert verder in de onderneming en opent in 2009 een nieuwe, innovatieve persstraat voor douchevlakken. Daarnaast start hij een grote advertentiecampagne om Kaldewei internationaal nog sterker als luxemerk te positioneren.

Source: © KALDEWEI/Evelyn Dragan  |  2_9_Franz_Kaldewei.jpg


4 MB

Frans Kaldewei breidt in 2015 het productassortiment uit: met de nieuwe wastafels uit superieur geëmailleerd Kaldewei staal kunnen badkamers vanaf nu harmonieus van het douchevlak en het ligbad tot de wastafel in uniforme Kaldewei-materialen en designtaal worden ingericht.

Source: © KALDEWEI  |  2_10_Kaldewei_Perfect_Match.jpg