100 jaar Kaldewei

In 2018 kijkt Franz Kaldewei GmbH & Co. KG terug op 100 jaar succesvolle geschiedenis van het bedrijf. Gedurfde beslissingen, de blik altijd naar voren gericht en de kunst om zich steeds weer opnieuw uit te vinden; zo is een kleine plaatwerkfabriek uitgegroeid tot een wereldleidende fabrikant van geëmailleerde badkameroplossingen. Hierbij is Kaldewei altijd zijn eigen weg gegaan, heeft het vertrouwd op zijn sterke kanten en zo de branche belangrijke impulsen gegeven met nieuwe ideeën. Vandaag de dag is Kaldewei met zijn trio van douchevlak, wastafel en ligbad in miljoenen badkamers over de hele wereld te vinden en het bedrijf blijft groeien. In nu al de vierde generatie schrijft Franz Kaldewei verder aan het succesverhaal van het familiebedrijf.

Moed, visie en pioniersgeest

Met de ervaring van 100 jaar kiest Kaldewei vandaag en in de toekomst consequent voor het materiaal dat de merkidentiteit van de onderneming is geworden: superieur geëmailleerd Kaldewei staal. Moed, ondernemersvisie en pioniersgeest hebben tot baanbrekende innovaties geleid die verantwoordelijk waren voor de succesvolle ontwikkeling van het bedrijf. Verder hebben strategische beslissingen en investeringen ervoor gezorgd dat Kaldewei in de loop der jaren is uitgegroeid tot een wereldwijd leidende fabrikant van ligbaden, douches en wastafels uit geëmailleerd staal. Hierbij is Kaldewei zijn idealen en waarden altijd trouw gebleven en heeft het zijn onafhankelijkheid weten te behouden.

Strategische beslissingen

Al vanaf de vroege jaren 1930 richtte Kaldewei zich op de sanitairmarkt en tot op de dag van vandaag weet het bedrijf hierop zijn stempel te drukken. Dankzij gedurfde investeringen in een eigen emailleringfabriek en een eigen emailsmelterij hebben ervoor gezorgd dat Kaldewei zijn producten over de hele waardecreatieketen zelf kon fabriceren. In 1934 zag het eerste ligbad van Kaldewei het licht. Voor dit ligbad werden nog meerdere delen aan elkaar gelast. Ingenieurs van Kaldewei werkten verder intensief aan nieuwe machines en productieprocessen en zo werd in Ahlen in 1957 de eerste persstraat voor ligbaden ter wereld in bedrijf genomen. Hiermee konden ligbaden naadloos uit een staalplaat worden gestanst. Dit zorgde voor een immense stijging van de productiviteit en de onderneming kon voldoen aan de grote vraag, die eind jaren 1950 en in de jaren 1960 in Duitsland ontstond.

Ook in de volgende decennia wist Kaldewei met nieuwe productietechnieken de branche te revolutioneren. In Duitsland was de onderneming de eerste fabriek in de sanitairbranche die in 1972 robots ging inzetten voor de serieproductie. Dankzij deze robots kon de emaillelaag computergestuurd en gelijkmatig worden aangebracht. Later ontwikkelden de vakingenieurs bij Kaldewei de snelste en flexibelste persstraat voor ligbaden en douchevlakken.

Duidelijke keus voor superieur geëmailleerd Kaldewei staal

De technologische pioniersarbeid was de reden dat Kaldewei zich in de groeiende, maar sterk concurrerende sanitairmarkt staande wist te houden en zijn marktpositie verder kon uitbouwen. Of het nu gaat om oudere producten, zoals gietijzeren baden, nieuwe materialen zoals acryl in de jaren 1970 of kwalitatief minderwaardige artikelen uit het buitenland - steeds opnieuw kreeg de onderneming te maken met nieuwe uitdagingen die het moest overwinnen. Kaldewei investeerde in de verdere kwaliteitsverbetering, in het uitbouwen van de service- en garantieprestaties en in de uitbreiding van modellen door de samenwerking met gerenommeerde designbureaus. Hierbij bleef de onderneming altijd trouw aan het materiaal superieur geëmailleerd Kaldewei staal - en ook nu blijkt weer dat dit de juiste beslissing is geweest.

Met de vierde generatie naar de toekomst

De toenemende affiniteit voor design van klanten, een groeiend milieubewustzijn, de toenemende globalisering en de vraag naar digitale oplossingen vereisen naast nieuwe strategieën in de marktontwikkeling ook een moderne opzet van de bedrijfsvoering. Met Franz Kaldewei staat de vierde generatie aan het hoofd van het familiebedrijf. „Ik heb groot respect voor de prestaties van mijn voorgangers. Leren van het leden om de toekomst te hervormen – dat is mijn credo bij het leidinggeven aan het familiebedrijf. Ik geef nieuwe actuele impulsen en concentreer mij onder andere op de voortschrijdende internationalisering en de digitalisering. Verder ligt ook de nadruk op het uitbouwen van onze derde poot, Kaldewei wastafels uit geëmailleerd staal“, kijkt Franz Kaldewei optimistisch naar de toekomst.

 

Bron: Franz Kaldewei GmbH & Co. KG. Bewijsexemplaren worden op prijs gesteld.

Tekst
docx  |  2 MB
Alle afbeeldingen
zip  |  30 MB
< DIN A4
7 MB

In 2018 kijkt Franz Kaldewei GmbH & Co. KG terug op 100 jaar succesvolle geschiedenis van het bedrijf. Gedurfde beslissingen, de blik altijd naar voren gericht en de kunst om zich steeds weer opnieuw uit te vinden; zo is een kleine plaatwerkfabriek uitgegroeid tot een wereldleidende fabrikant van geëmailleerde badkameroplossingen.

Source: © Kaldewei/Christian Blanke Fotografie  |  1_1_Kaldewei_100_Years.jpg

DIN A4
570 KB

Met de ervaring van 100 jaar kiest Kaldewei vandaag en in de toekomst consequent voor het materiaal dat de merkidentiteit van de onderneming is geworden: superieur geëmailleerd Kaldewei staal. Vandaag de dag is Kaldewei met zijn badkameroplossingen in miljoenen badkamers over de hele wereld te vinden.

Source: © Kaldewei  |  1_2_Kaldewei_Steel_Enamel_Miena.jpg

> DIN A4
5 MB

Met Franz Kaldewei staat nu de vierde generatie aan het hoofd van het familiebedrijf. „Ik heb groot respect voor de prestaties van mijn voorgangers. Leren van het leden om de toekomst te hervormen – dat is mijn credo bij het leidinggeven aan het familiebedrijf. Ik geef nieuwe actuele impulsen en concentreer mij onder andere op de voortschrijdende internationalisering en de digitalisering,” kijkt Franz Kaldewei optimistisch naar de toekomst.

Source: © KALDEWEI/Evelyn Dragan  |  1_3_Franz_Kaldewei.jpg

< DIN A4
1 MB

Al vanaf de vroege jaren 1930 richtte Kaldewei zich op de sanitairmarkt en tot op de dag van vandaag weet het bedrijf hierop zijn stempel te drukken. In 1934 zag het eerste ligbad van Kaldewei het licht. Voor dit ligbad werden nog meerdere delen aan elkaar gelast.

Source: © KALDEWEI  |  1_4_Kaldewei_Bathtub_1934.jpg

> DIN A4
4 MB

In 1957 neemt Kaldewei de wereldwijd eerste hydraulische persstraat voor ligbaden in bedrijf. Hiermee konden ligbaden naadloos uit een staalplaat worden gestanst. Dit zorgde voor een immense stijging van de productiviteit en de onderneming kon voldoen aan de grote vraag, die eind jaren 1950 en in de jaren 1960 in Duitsland ontstond.

Source: © KALDEWEI  |  1_5_Kaldewei_Bathtub_Press_Line_1957.jpg

< DIN A4
6 MB

In de volgende decennia wist de onderneming met nieuwe productietechnieken de branche te revolutioneren. Vakingenieurs ontwikkelden bij Kaldewei de snelste en flexibelste persstraat voor ligbaden en douchevlakken. In 1992 zette Kaldewei een mijlpaal met de inbedrijfstelling van de wereldwijd krachtigste persstraat voor ligbaden.

Source: © KALDEWEI  |  1_6_Kaldewei_Bathtub_Press_Line.jpg

> DIN A4
6 MB

Ook in de emailleertechniek bewijst Kaldewei steeds weer over een pioniersgeest te beschikken. In Duitsland was Kaldewei de eerste fabriek in de sanitairbranche die in 1972 robots ging inzetten voor de serieproductie. Dankzij deze robots kon de emaillelaag computergestuurd en gelijkmatig worden aangebracht.

Source: © KALDEWEI/Evelyn Dragan  |  1_7_Kaldewei__Enamelling.jpg