„Wars van compromissen“

Meubelen, lampen en packaging: Arik Levy is thuis in de meest uiteenlopende designsegmenten en heeft zich ook als kunstenaar, toneelbouwer en fotograaf wereldwijde faam verworven. In Tel Aviv geboren, leeft en werkt dit internationaalgerenommeerde multitalent al vele jaren in Parijs. Hand in hand met KALDEWEI heeft hij zich onlangs aan de uitbreiding van het premiumsegment Meisterstücke gewijd. Het resultaat is een uitzonderlijk collectie-ensemble, bestaande uit het Meisterstück Emerso ligbad en het Meisterstück Emerso wastafel. In dit interview vertelt de facettenrijke ontwerper over het vormgevingsconcept achter het ensemble, de samenwerking met KALDEWEI en de bijzondere uitdaging om een uniek materiaal, speciaal geëmailleerd staal, in een nieuwe vorm te "gieten".

Mijnheer Levy, welk concept ligt er aan uw KALDEWEI Meisterstücke collectie ten grondslag?

Arik Levy: „De collectie, bestaande uit een ligbad en een bijbehorende wastafel, heeft een duidelijke sculpturele intentie. Daarnaast hadden ook aspecten als ergonomie en gebruikscomfort een bijzondere prioriteit. Het designconcept is geïnspireerd op de beweging van het water. Maar niet zozeer water dat op een afstand wordt bekeken, maar water waar men zich middenin bevindt: Het oog dwaalt langs de badrand, die vloeiend van de ene vorm in de andere lijkt over te lopen. Volgt men die vorm met de hand of met de ogen, ontstaat er een gevoel alsof men daadwerkelijk in bad wordt ondergedompeld. De overgang van het oppervlak wordt door het samenspel van ligbad en wastafel zelfs nog versterkt. Op die manier ontstaat er tussen bad en wastafel een nieuwe, imaginaire waterlijn.

Wat is voor u bij uitstek belangrijk, wanneer we het hebben over het design van objecten voor dagelijks gebruik, zoals bijvoorbeeld een ligbad?

Arik Levy: „Design betekent voor mij verbetering van ons dagelijkse leven. Dat kan een grote of een kleine optimalisering zijn – maar het moet er wel eentje zijn. De Meisterstücke die ik samen met KALDEWEI heb gerealiseerd, scheppen behaaglijkheid. Bij het nemen van een bad gaat het erom dat mensen dat als plezierig ervaren. Ik noem dat graag emotionele ergonomie. De wijze waarop lichaam en geest met een product interageren.

Hoe heeft u de samenwerking met KALDEWEI beleefd?

Arik Levy: „KALDEWEI is een geweldige partner. De Meisterstücke zijn geen project dat ik in mijn eentje samen met mijn team in de studio had kunnen realiseren. Het is in alle opzichten een samenwerkingsresultaat. We hebben rustig de tijd genomen die we nodig hadden en elkaar wederzijds uitgedaagd. Want een nieuw product implementeren in een bestaande productiereeks is een zeer complexe aangelegenheid. De Meisterstücke Emerso collection is het resultaat van gezamenlijk denkwerk, waarbij iedereen op hetzelfde gefocust was.“

Was er een gezamenlijk credo, waardoor u en KALDEWEI zich bij het werken aan de Meisterstücke hebben laten leiden?

Arik Levy: „Geen compromissen sluiten – dat was de consequente weg die we voor de collectie hebben uitgestippeld. Vanuit mijn visie als kunstenaar wilde ik geen compromissen aangaan over de vorm. Als designer wist ik uiteraard ook dat een vorm geproduceerd moet kunnen worden – maar ook op dat punt zijn we niettemin compromisloos gebleven. De KALDEWEI Meisterstücke Emerso zijn een uitzonderlijk project, omdat zowel de artistieke als de technische uitvoering gebaseerd zijn op het streven naar perfectie.“

Wat maakt het werken met speciaal geëmailleerd KALDEWEI' staal zo uniek?

Arik Levy: „In vergelijking met andere door mij gebruikte materialen is geëmailleerd staal duurzamer, heeft geen poreus oppervlak en is van een tijdloze perfectie. Wie producten van dit materiaal vervaardigt, doet zijn uiterste best om iets perfects te creëren, iets dat blijvend is – dat geldt voor KALDEWEI in dezelfde mate als voor mijzelf. Speciaal geëmailleerd KALDEWEI staal laat zien, waarin een ideaal oppervlak zich onderscheidt: Het is van een fantastische kwaliteit, is uitzonderlijk hygiënisch, gemakkelijk reinigbaar en bijzonder resistent. De moeilijkheid zit hem erin, een oppervlak te realiseren waarvan de componenten staal en emaille onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. KALDEWEI is daar perfect in geslaagd. Daarom heb ik van KALDEWEI voor mijn werk aan de Meisterstücke ook precies gekregen wat ik nodig had. Een oppervlak dat het licht vangt. Want de bovenste rand van het bad leest het licht op een heel bijzondere wijze – iedere dag, elke seconde. Er is geen symmetrie, daarom verveelt de vorm geen moment.“

Op welke wijze hebben het design en het productieproces elkaar tijdens de ontwikkeling van de Meisterstücke beïnvloed?

Arik Levy: „Het ontwerpen van deze complexe vormen en overgangen vormt een enorme uitdaging. Voor een designer is het een lastige taak om iets te creëren wat op basis van geëmailleerd staal mogelijk is en tegelijk dat materiaal ertoe te brengen om iets geheel nieuws te doen. Voor de nieuwe KALDEWEI Meisterstücke hebben wij het staal tot aan de grenzen van het maakbare gevormd en zo een nieuwe, positieve spanning gegenereerd. Het resultaat is gewoon exceptioneel.“

Bron: Franz KALDEWEI GmbH & Co. KG

5 KALDEWEI PR Interview Levy
doc  |  3 MB
5 KALDEWEI PR Interview Levy
< DIN A4

In samenwerking met de internationaal befaamde designer Arik Levy heeft KALDEWEI zijn exclusieve productsegment „Meisterstücke“ met twee nieuwe modellen uitgebreid: het Meisterstück Emerso ligbad en het Meisterstück Emerso wastafel. „Om een gevoel voor de vorm van de nieuwe Meisterstücke te ontwikkelen en deze vanuit elke gezichtshoek te kunnen beoordelen, hebben we talloze tekeningen en modellen gemaakt – in de originele grootte, maar ook op middelgrote en kleinere schaal“, aldus Levy over het vormgevingsproces.

Source: © KALDEWEI  |  5_1_KAL_Arik_Levy.jpg

< DIN A4

Geïnspireerd door de beweging van water ontwierp de gerenommeerde designer Arik Levy (links) samen met zijn collega Jonathan Le Monnier twee nieuwe Meisterstücke voor het gelijknamige KALDEWEI premiumsegment: een vrijstaand, volledig geëmailleerd ligbad met een ineen gedraaide badrand en een bijbehorende wastafel, gekenmerkt door een geïnverteerde vormgeving.

Source: © KALDEWEI  |  5_2_KAL_Arik_Levy.jpg

< DIN A4

Op de productielijnen bij KALDEWEI worden geëmailleerde douchevlakken en ligbaden naadloos uit één stuk titaniumstaal gevormd. Dit wordt vervolgens met kostbaar emaille veredeld en bij ca. 850°C tot speciaal geëmailleerde KALDEWEI staal omgevormd. „Het is een weergaloos moment, wanneer uit het platte stuk metaal een vorm ontstaat“, zo beschrijft Arik Levy het vervaardigingsproces.

Source: © KALDEWEI  |  5_3_KAL_Arik_Levy.jpg