(NL)
Detail
Revolutionaire badkamerconcepten: Werner Aisslinger wordt vormgever voor KALDEWEI

Ahlen, maart 2017. – De langdurige samenwerking met bekende designbureaus als Sottsass Associati en designgrootheden als Arik Levy en Anke Salomon is bij KALDEWEI een vast onderdeel van de productontwikkeling. Nieuwe impulsen voor het innovatieproces zijn momenteel een nieuwe designer samenwerking met Werner Aisslinger en Tina Bunyaprasit. De designstory vertelt de hernieuwde interpretatie van ligbad en wastafel als sculpturale en desondanks functionele structuur in de ruimte. Met de revolutionaire concepten „GRID“ en „TRICOLORE“ presenteert KALDEWEI de meesterlijke vormgeving van elegante en lichte badkamerobjecten uit geëmailleerd staal.

De start van deze samenwerking betekent voor KALDEWEI en Aisslinger dat zij nieuwe wegen inslaan. Pure, elegante ligbaden en wastafels worden op innovatieve wijze in de ruimte geïnterpreteerd: fantasievol, elegant en functioneel. Hiervoor zetten Werner Aisslinger en Tina Bunyaprasit bij hun prototypes bewust in op het spel met meerkleurigheid en markante framestructuren. De vormgeving en functionaliteit van de producten laten ook zien dat sanitairobject en meubel steeds dichter bij elkaar komen te staan.

Het GRID-concept: de open framestructuur laat badkamerobjecten zweven
Het door Werner Aisslinger en Tina Bunyaprasit ontworpen GRID-concept wordt gekenmerkt door het verdwijnen van vlakken en volumes ten gunste van een open framestructuur. De enkelwandig vormgegeven en zodoende al licht aandoende badkamerobjecten lijken wel in de ruimte te zweven. Hierbij draagt de roosterstructuur niet alleen het ligbad en de wastafel. De structuur kan – als een collage opgehangen – ook ruimte bieden aan mandjes voor het praktisch opbergen van accessoires en beauty-producten en, in de geest van de „urban jungle“, aan decoratieve plantenbakken.

Het TRICOLORE-concept: revolutionair kleurenspel omvat door een staalstrip
TRICOLORE speelt met twee nieuwe thema's: aan de ene kant ondergaat de overwegend monochrome witte badkamerwereld een revolutie door een spannende meerkleurigheid. Aan de andere kant vertaalt het concept het historische archetype van de vrijstaande bad op leeuwenpoten naar een volledig nieuwe, modern design. Trefwoord hierbij is collage: het ligbad is in twee kleuren geëmailleerd. De derde kleur wordt geleverd door het draagstel, waarvan de rondom doorlopende staalstrip uit een ander bad lijkt te zijn gesneden.

Waarom badkamers?
Werner Aisslinger verklaart zijn nieuwe liefde voor badkamerobjecten als volgt: „In de toekomst zijn badkamers de enige plekken in huis waar dagelijkse rituelen belangrijk zijn, in een steeds meer aanwezige digitale wereld. Dit betekent dat designers een plek moeten zien te creëren waar het goed toeven is. Een plek die tegelijkertijd steeds kleurrijker, materiaalgeoriënteerder en steeds onconventioneler en fantasievoller zal worden.“ Met de beide prototypes GRID en TRICOLORE wil hij samen met KALDEWEI een verdere stap voorwaarts zetten en de branche nieuwe en creatieve, misschien zelfs wel revolutionaire impulsen geven.

Over Werner Aisslinger
Werner Aisslinger is een wereldwijd gerenommeerde en veelvuldig bekroonde productdesigner met studio’s in Berlijn en Singapore. Zijn beroemde „Juli Chair“ siert sinds 1996 de permanente expositie van het Museum of Modern Art in New York. Op dit moment vullen de werken van zijn designbureau onder de titel „House of Wonders“ de Pinakothek der Moderne in München met futuristische woonwerelden. Hier is ook een ligbad van KALDEWEI te bewonderen. In 2014 werkte Aisslinger al samen met de premiumfabrikant KALDEWEI voor het hotelproject 25hours Bikini Berlin. Voor dit project richtte hij als verantwoordelijke interior designer de badkamers in met innovatieve productoplossingen uit geëmailleerd staal van KALDEWEI.

Bron: Franz KALDEWEI GmbH & Co. KG. Bewijsexemplaren worden op prijs gesteld.

Tekst
doc  |  687 KB
Alle afbeeldingen
zip  |  6 MB