KALDEWEI, Ahlen, december 2019. – Zijn hotelexploitanten en investeerders duurzaam tevreden over de inrichting van de ruimte en de gebruikte ideeën, dan is de kans groot dat u wordt aanbevolen voor nieuwe bouwprojecten. Een representatieve Forsa-enquête in opdracht van KALDEWEI laat zien welke investeringen bij een nieuwe inrichting en renovatie van hotels een zeer positief effect hebben op de rentabiliteit en waar opdrachtgevers blij van worden. Het belangrijkste resultaat: wat voor gasten echt belangrijk is in de hotelkamer, is een schone, hygiënische badkamer. Zo noemde de meerderheid van de geïnterviewden (62 procent) een schone badkamer als belangrijkste inrichtingselement. Pas op grote afstand volgt een groot, aangenaam bed (26 procent). Maar juist hier, in de hotelbadkamer zijn er volgens het onderzoek vele storende factoren die een domper op het hotelverblijf zetten. De antwoorden op de „pijnpunten“ in het KALDEWEI hotelonderzoek laten zien waar gasten zich echt aan storen en welke investeringen lonend zijn voor hotelexploitanten.
De opvallendste conclusie: de badkamer is het allerbelangrijkste onderdeel van de hotelkamer
Het mag opvallend worden genoemd dat voor de tevredenheid van de gasten het beslissende criterium de ruimte is waarin naar schatting gemiddeld slechts 6 tot 30 minuten per dag wordt doorgebracht. Maar de resultaten van het KALDEWEI hotelonderzoek laten geen twijfel bestaan: met de badkamer als plek waar men zich opfrist en 's avonds de dag afsluit, staat of valt het succes van het hotel. Zo zegt 95 procent van de respondenten dat ze bij een onhygiënische badkamer het hotel niet nog een keer zouden boeken. Daarnaast heeft 21 procent een hotel op basis van gebreken in de badkamer al eens een slechtere beoordeling gegeven op internet. Meer dan een derde (36 procent) heeft zelfs vanwege slechte beoordelingen van de badkamer op internet al eens een hotel niet geboekt.
Bovenaan in de pijnpunt-ranking: slechte hygiëne in de badkamer
Of het nu haren in de afvoer, schimmel in de voegen of een vieze badkamervloer zijn: een slecht schoongemaakte hotelbadkamer werd door een overweldigende meerderheid als „zeer storend“ of „tamelijk storend“ genoemd (99 procent). Voor 98 procent waren schimmelplekken op oppervlakken van de douche, het ligbad of de wastafel een grote ergernis. Een ergernis die – zoals hygiëneonderzoeken door de TÜV Rheinland bevestigen – met badkameroplossingen uit superieur geëmailleerd KALDEWEI staal helemaal niet hoeft voor te komen. Met hun glasharde, gesloten oppervlakken zijn de geëmailleerde wastafels, ligbaden en douches duidelijk hygiënischer en eenvoudiger te reinigen dan vergelijkbare, uit acryl vervaardigde producten of betegelde douches. Dankzij de oppervlakbehandeling „pareleffect“ waarmee alle wastafels van KALDEWEI standaard zijn uitgerust, hebben wasresten geen kans om zich vast te zetten en te gaan schimmelen.
Schimmel in de voegen, schade door doorslaand vocht en verkleuringen zorgen voor ergernis
Goed te weten voor binnenhuisarchitecten en projectontwikkelaars: hotels, die in de badkamer hebben gekozen voor doorgetegelde douchegedeelten moeten extra alert zijn: op plaats 3 en 4 van de storende factoren in de hotelbadkamer in het onderzoek stonden schimmelvlekken in de voegen en op de vloerafvoer van de douche, en schade door doorslaand vocht. Deze werden gevolgd door te zachte waterstraal en een slechte afvoer in de douche waardoor snel kleine overstromingen kunnen ontstaan. Hotelgasten stoorden zich ook aan verkleuringen en beschadigingen van de badkamerinrichting. Hotels kunnen hierop anticiperen met douchevlakken uit geëmailleerd staal zoals die van de premiumfabrikant KALDEWEI. Staal staat voor robuustheid, belastbaarheid en vormstabiliteit. Glas is mooi en voelt heerlijk aan, het is duurzaam, onderhoudsvriendelijk en hygiënisch. Het perfecte materiaal voor de hoge eisen die door het hotelwezen worden gesteld.
Gebreken in de hotelbadkamer: iets waar al veel gasten ervaring mee hebben gehad
Hoewel de badkamer dus zeer belangrijk is voor het succes van een hotel, heeft iedere tweede respondent al eens slechte ervaringen met gebreken gehad: 51 procent werd ooit geconfronteerd met schimmelvlekken in de voegen en 49 procent kreeg te maken met een slecht gereinigde badkamer tijdens hun hotelverblijf. En een derde (31 procent) van de gasten kreeg zelfs te maken met schade door doorslaand vocht in de badkamer. Nog een reden voor architecten en ontwerpers om voor hun opdrachtgevers bij een nieuwe inrichting en renovatiemaatregelen bijzondere aandacht te geven aan de keus van hoogwaardige oplossingen voor de hotelbadkamer.
Investeren verdient zichzelf terug: gasten betalen meer voor badkamerhygiëne en inrichting
De juist gekozen badkameroplossingen zijn een investering die zich langdurig terugverdient, aangezien de badkamerinrichting naast de hygiëne (95 procent) volgens meer dan de helft van de respondenten (56 procent) bepalend is of zij een hotel boeken. 62 procent en hiermee de overduidelijke meerderheid van de deelnemers aan het onderzoek was zelfs bereid meer geld voor een hotel te betalen als de badkamers modern en hoogwaardig ingericht zouden zijn. Meer dan één op de twee respondenten (53 procent) tast dieper in de buidel als in de badkamers producten met uiterst hygiënische oppervlakken zijn gebruikt. En ook het thema duurzaamheid heeft zich inmiddels in het bewustzijn van de hotelgasten genesteld: de helft van de respondenten zou er de voorkeur aan geven als bij de inrichting geen gebruik werd gemaakt van kunststoffen en in plaats daarvan natuurlijke, recyclebare materialen werden gebruikt. Volgens de enquête was 62 procent dan zelfs bereid meer geld voor hun kamer te betalen.
„Als partner van het internationale hotelwezen adviseren wij investeerders, architecten en hoteleigenaren over de hele wereld. Met de resultaten van het onderzoek laten we zien hoe zij de bezetting en daarmee het succes van een hotel door zinvolle investeringen kunnen optimaliseren. Onze duurzame badkameroplossingen uit superieur geëmailleerd KALDEWEI staal met 30 jaar garantie komen tegemoet aan de wensen van de gasten en zijn daarbij een lonende investering in de toekomst“, aldus Roberto Martinez, verkoopdirecteur bij KALDEWEI.
Bron: Franz KALDEWEI GmbH & Co. KG. Bewijsexemplaren worden op prijs gesteld.
Wat gasten belangrijk vinden bij de inrichting van een hotel, blijkt uit een actuele representatieve Forsa-enquête in opdracht van KALDEWEI. Een schone, hygiënische hotelbadkamer staat met 62 procent bovenaan op het wensenlijstje. Op grote afstand volgen een groot, aangenaam bed (26 procent), een hoogwaardige inrichting (6 procent), ruime zit- en opbergmogelijkheden (2 procent) en een uitgebreid entertainmentaanbod (1 procent).
Source: © KALDEWEI | 1_KALDEWEI_Survey_Hotel_Fit-Out
Volgens het KALDEWEI-onderzoek moet de hotelbadkamer absoluut schoon zijn. Vrijwel alle respondenten (95 procent) zou naar eigen zeggen het hotel bij een onhygiënische badkamer niet nogmaals boeken. Voor een krappe meerderheid (56 procent) is de inrichting van een badkamer een wezenlijke factor bij de keuze voor een hotel. Eén op de twee respondenten zou er bovendien de voorkeur aan geven wanneer bij de inrichting van de badkamer gebruik zou worden gemaakt van natuurlijke, recyclebare materialen in plaats van kunststoffen.
Source: © KALDEWEI | 2_KALDEWEI_Survey_Hotel_Bathroom_Wishes
Voor bijna alle respondenten (99 procent) is een slecht gereinigde badkamer stoorfactor nummer 1 in de hotelbadkamer. In de enquête vonden bovendien vrijwel alle respondenten het „zeer storend“ of „tamelijk storend“ als er schimmelplekken op de oppervlakken van de douche, het ligbad of de wastafel (98 procent), in de voegen en op de vloerafvoer van de douche (97 procent) te vinden zijn. Kort daarop gevolgd door schade door doorslaand vocht (85 procent).
Source: © KALDEWEI | 3_KALDEWEI_Survey_Problem_Areas_In_The_Hotel_Bathroom
62 procent van de respondenten was bereid meer geld voor een hotel te betalen als de badkamers modern en hoogwaardig ingericht zouden zijn. Meer dan één op de twee respondenten (53 procent) tast dieper in de buidel als in de badkamers producten met uiterst hygiënische oppervlakken zijn gebruikt. Volgens de enquête was 62 procent bereid meer geld voor hun kamer te betalen als bij de badkamerinrichting geen gebruik was gemaakt van kunststoffen en in plaats daarvan was gekozen voor natuurlijke, recyclebare materialen.
Source: © KALDEWEI | 4_KALDEWEI_Survey_Hotel_Investments
Voegenvrije, geëmailleerde douchevlakken zoals de KALDEWEI Nexsys of Conoflat bieden maximale bescherming tegen schade als gevolg van doorslaand vocht en schimmels. Als er geen voegen in het douchegedeelte zijn, kan er geen schade door doorslaand vocht optreden en ontstaan er geen schimmels als gevolg van achtergebleven wasresten.
Source: © KALDEWEI | 5_KALDEWEI_Nexsys
Volgens het KALDEWEI onderzoek zou één op de twee respondenten er de voorkeur aan geven wanneer bij de inrichting van de badkamer geen gebruik zou worden gemaakt van kunststoffen, maar van natuurlijke, recyclebare materialen. Steeds meer hotels kiezen daarom voor de badkameroplossingen uit superieur geëmailleerd KALDEWEI staal, een combinatie van glas en staal, die 100 procent natuurlijk en recyclebaar is.
Source: The Westin Hamburg | 6_KALDEWEI_Puro_The_Westin_Hamburg
Bijna één op de twee respondenten (48 procent) heeft zelfs wel eens een klacht ingediend bij de receptie over gebreken in de badkamer en meer dan één op de drie respondenten (36 procent) heeft al eens vanwege slechte beoordelingen van de badkamer op internet een hotel links laten liggen. Daarbij zijn er eenvoudige mogelijkheden om vuil, kalk en schimmel uit de badkamer te weren. Hightech-materialen zoals superieur geëmailleerd KALDEWEI staal zijn aantoonbaar hygiënischer en eenvoudiger te reinigen dan uit acryl vervaardigde producten of betegelde douches. Met het pareleffect waarmee de wastafels van KALDEWEI standaard zijn uitgerust, parelt het water er bovendien af en neemt het vuil en kalk mee.
Source: © KALDEWEI | 7_KALDEWEI_Puro