Van klein bedrijf tot wereldwijd partner voor hoogwaardige badoplossingen – de geschiedenis van het merk KALDEWEI is een successtory. Jarenlange ervaring, wegwijzende badinnovaties, gedurfde investeringen en compromisloze kwaliteit en duurzaamheid zijn onlosmakelijk met de naam KALDEWEI verbonden. De premium-fabrikant van douchevlakken, ligbaden en geëmailleerde wastafels produceert uitsluitend op de eigen vestiging in Duitsland en beschikt over de modernste productiefaciliteiten wereldwijd. Uniek, speciaal geëmailleerd KALDEWEI staal vormt niet alleen de kern van het merk, maar is reeds vele decennia lang het succesrecept achter alle producten.
De tijd na 1918: de beginjaren
De door Franz KALDEWEI in oktober 1918 in het Westfaalse Ahlen opgerichte onderneming heeft zich in de loop van haar bijna honderdjarige geschiedenis van een klein bedrijf tot Europa’s leidende producent voor badoplossingen van geëmailleerd staal ontwikkeld. Het begon allemaal met de fabricage van ruwe producten, zoals wasbakken, braadpannen en staalketels, waarmee loodgietermeester Franz KALDEWEI zich een naam verwierf en zo de grondsteen legde voor de verdere vooruitgang van de onderneming. Het geheim achter het duurzame ondernemingssucces zat hem in de combinatie van ijzeren wilskracht, onvermoeibare vlijt en een fijne neus voor lucratieve nissen in de markt. Al na drie jaar werd het productieoppervlak van aanvankelijk 962 naar 6.500 vierkante meter uitgebreid.
De tijd na 1928: op groeikoers
Met Heinrich KALDEWEI, die in 1928 in de tweede generatie tot het bedrijf toetrad, werd de koers naar groei onstuitbaar voortgezet. Die was alleen mogelijk door de consequente uitbreiding van de productiediepte. Vanaf 1932 kunnen de geproduceerde ruwe producten van staal in eigen beheer geëmailleerd worden en drie jaar later al wordt de eigen emaillesmeltoven in bedrijf genomen. Dat moment markeert de geboorte van het tot op de dag van vandaag succesvolle kern van het merk: „speciaal geëmailleerd KALDEWEI staal“.
In 1934 zet KALDEWEI een mijlpaal met de productie van de eerste vrijstaande, uit meerdere delen aaneengelaste stalen badkuip. 50 personeelsleden produceren dan ruim 60 stalen badkuipen per dag. De investering in een vierkolomspers, die met een perscapaciteit van 500 ton badkuipen uit één enkele staalplaat produceert en daarbij slechts twee lasnaden nodig heeft, betaalt zich uit: Reeds twee jaar later kunnen er met 25 medewerkers al ruim 250 badkuipen per dag worden geproduceerd.
Dankzij deze investering bevindt de gehele toegevoegde waarde keten – van de staalvervorming tot en met de veredeling in de vorm van speciaal geëmailleerd KALDEWEI staal – zich voortaan in één en dezelfde hand. Met technische know-how, materiaalkennis en passie voor de vervaardiging van geëmailleerde producten verdiept KALDEWEI zijn core business en optimaliseert het in de daarop volgende jaren continu de productieprocessen en de materiaalkwaliteit van zijn badkuipen.
De tijd na 1950: Pionier van de badcultuur
In de jaren vijftig wordt Heinrich KALDEWEI enig vennoot van de onderneming. Met visie en innovatiekracht begint de familieonderneming de reis naar een nieuwe tijd. Een tijd, waarin KALDEWEI naam maakt als pionier bij de ontwikkeling en productie van geëmailleerde bad- en douchekuipen. Een naam die tot op heden voortleeft. Zo wordt in 1956 het productieprogramma met geëmailleerde douchebakken uitgebreid. Slechts één jaar later verrassen de KALDEWEI ingenieurs de branche met een meesterlijke proeve van baanbrekende fabricagetechniek: voor het eerst is het mogelijk om een badkuip naadloos uit één enkele staalplaat te trekken. Daarmee valt tevens het startschot voor de inbedrijfname van ’s werelds eerste badkuipen-persstraat. Deze bestaat uit twee hydraulische trekpersen, die de kuipen onder een druk van telkens 1.000 ton hun vorm geven. De bijzondere kwaliteit van de KALDEWEI badkuipen en hun uitzonderlijke materiaaldikte van 3,5 mm worden al snel het synomiem voor hoogste kwaliteit en duurzaamheid en zetten een nieuwe maatstaf in de sanitairbranche. Binnen een decennium verdringt KALDEWEI de tot dan dominerende gegoten badkuipen bijna volledig van de markt. Tegelijkertijd wordt een begin gemaakt met de succesvolle ontsluiting van nieuwe markten in Europa, waarmee KALDEWEI zich binnen zeer korte tijd tot een van de grootste producenten van geëmailleerde douchebakken en badkuipen ontwikkelt.
Ook op het gebied van de emailleertechniek toont KALDEWEI telkens opnieuw pioniersgeest: In de jaren zeventig is de familieonderneming uit het Westfaalse Ahlen het eerste industriebedrijf in Duitsland waar bij de productie standaard mechanische robots worden toegepast. Deze zorgen voor een gelijkmatige emaillering van de badkuipen en douchebakken en waarborgen de algehele hoge kwaliteitsstandaard van alle KALDEWEI producten.
De tijd na 1973: het merk KALDEWEI
Franz-Dieter KALDEWEI, die in 1973 de leiding van de onderneming overneemt, bouwt de leidende marktpositie verder uit en focust met telkens nieuwe innovaties op de modernste productiemethoden. Voor het eerst worden gerenommeerde designbureaus zoals Sottsass Associati uit Milaan en Phoenix Design Stuttgart/Tokio ingeschakeld, om ligbaden en douchebakken in ergonomische vormen en innovatieve kleuren te ontwerpen. Met grote passie voor het eigen, speciaal geëmailleerde KALDEWEI staal en een fijne neus voor volmaakte vormgeving ontwikkelt KALDEWEI een specifieke, consistente vormentaal, die wordt afgestemd op de exclusieve behoeften van de klanten. Op basis van een verder verbrede productportefeuille, hoogwaardige designs en wegwijzend productleiderschap ontwikkelt het bedrijf KALDEWEI zich tot een sterk merk.
Vandaag: wereldwijd partner voor hoogwaardige badoplossingen van speciaal geëmailleerd staal
Onder de regie van Franz KALDEWEI, die sinds 2008 het familiebedrijf in de vierde generatie leidt, heeft KALDEWEI zich wereldwijd een naam verworven als premium-fabrikant met extreem hoge design- en kwaliteitsambities. Vanuit Ahlen exporteert KALDEWEI zijn badoplossingen „made in Germany“ over de hele wereld.
Met de introductie van zijn eveneens in speciaal geëmailleerd KALDEWEI staal uitgevoerde wastafels in 2015 presenteerde de onderneming de consequente doorontwikkeling van zijn productportefeuille en zette daarmee andermaal een niet te missen uitroepteken. Projectbeslissers en particuliere bouwheren weten de vele voordelen van het unieke materiaal, speciaal geëmailleerd KALDEWEI staal, naar waarde te schatten. Niet voor niets wordt dit in tal van exclusieve hotels toegepast. Badkamers kunnen nu op basis van uniforme materialiteit, harmonieuze designtaal en bijpassende kleurgeving volmaakt integraal worden ingericht – van douchevlak en ligbad tot en met de wastafelplek.
Als een van de leidende internationale producenten van hoogwaardige douchevlakken, ligbaden en wastafels van speciaal geëmailleerd KALDEWEI staal is de onderneming in meer dan 80 landen aanwezig, o.a. met twaalf dochtermaatschappijen in China, Engeland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Polen, Rusland, Zwitserland, Spanje, Zuidoost-Azië, Tsjechië en de USA. De gestage uitbreiding van het aantal internationale vestigingen vormt een vast bestanddeel van de strategische koers en heeft tot doel, de internationale groeipotentiëlen te ontsluiten.
Vormendiversiteit en designcompetentie
Het productassortiment van KALDEWEI omvat momenteel meer dan 600 modelvarianten, waarmee het zich qua vormendiversiteit, designcompetentie en functionaliteit duidelijk van de concurrentie onderscheidt. Of het nu een gelijkvloers, geëmailleerd douchevlak of een vrijstaand Meisterstück ligbad met geïntegreerde bad-audio-systeem betreft: KALDEWEI biedt vormgevings- en facettenrijkdom in vier productsegmenten – van klassiekers tot en met luxeproducten, voor bijzonder veeleisende individualisten. Een hoogtepunt volgde in 2015 met het grootste productoffensief uit de ondernemingsgeschiedenis, waarbij KALDEWEI bij de vormgeving van nieuwe ligbadcollecties koos voor samenwerking met twee uitzonderlijke designers. De internationale topdesigner Arik Levy verzorgde voor KALDEWEI de uitbreiding van Meisterstücke premium-collectie en vulde deze aan met een bijpassende wastafel. De in de branche ervaren designster Anke Salomon ontwierp voor KALDEWEI maar liefst drie productlijnen, die door een natuurlijke, vloeiende vormentaal worden gekenmerkt. Ruim 120 nationale en internationale designprijzen onderstrepen KALDEWEI’s meesterlijke vormgeving op imponerende wijze en maken de onderneming tot een van ’s werelds meest bekroonde badfabrikanten.
Bron: Franz KALDEWEI GmbH & Co. KG. Bewijsexemplaren worden op prijs gesteld.