• Inspiratie
  • Design
  • Werner Aisslinger en Tina Bunyaprasit

„HET GAAT FANTASIEVOLLER WORDEN IN DE BADKAMER!“

[Translate to Niederländisch:] Aisslinger und Bunyprasit


WERNER AISSLINGER is een meervoudig onderscheiden ontwerper. Zijn „Juli Chair“ staat in het MoMA, zijn Studio Aisslinger is gevestigd in Berlijn en Singapore. En het werk van zijn ontwerpbureau vult op dit moment een complete museumtentoonstelling: onder de titel „House of Wonders“ exposeren Werner Aisslinger en zijn team hun objecten in de Pinakothek der Moderne in München. Waaronder ook een ligbad van KALDEWEI.

MIJNHEER AISSLINGER, U HEEFT SAMEN MET TINA BUNYAPRASIT VOOR KALDEWEI ZOJUIST UW EERSTE BADKAMERCOLLECTIE ONTWORPEN. WERKT U GRAAG OP ONBEKEND TERREIN?

W. Aisslinger: Ons ontwerpbureau voelt zich in zeer veel werelden thuis. Wij zijn het gewend om onszelf altijd weer in nieuwe combinaties creatief te presenteren en omdat wij zeer veel grote binnenhuisarchitectuur projecten uitvoeren zoals hotels, winkelcentra en cruiseschepen, is het ontwerpen van badkamers voor ons bekend terrein.


WAT IS ER ZO SPECIAAL AAN HET ONTWERPEN VAN BADKAMER PROJECTEN?

W. Aisslinger: Badkamers maken een razendsnelle evolutie door en afgezien van het feit dat ze steeds groter, huiselijker en meer gericht op wellness zijn, zijn het in de toekomst ook de enige plekken in huis waar dagelijkse rituelen belangrijker zijn dan de steeds meer aanwezige, in alle onderdelen van het leven binnendringende, digitale wereld. Dit betekent dat ontwerpers een plek moeten zien te creëren waar het goed toeven is. Een plek die tegelijkertijd steeds kleurrijker, materiaalgeoriënteerder en steeds onconventioneler en fantasievoller zal worden.


WAT WAS DE GROOTSTE UITDAGING BIJ HET ONTWIKKELEN VAN DE STUDIES?

W. Aisslinger: Het met KALDEWEI een verdere stap voorwaarts zetten en als eerste fabrikant het concept van randloos geëmailleerd staal te testen.
Vervolgens ontstond de vraag hoe de pure enkelwandige baden op volledig nieuwe wijze in de ruimte kunnen worden geïnterpreteerd en in architecturen kunnen worden geïntegreerd. Zo ontstonden TRICOLORE en GRID, die in concept beide een nieuwe aansluiting op de omringende architectuur vormen en als vrijstaande
meubels ligbaden en wastafels als sculpturele en toch functionele structuren in zich opnemen.

POËTISCH EN FANTASIEVOL.
ALS DE BADKAMER VAN DE TOEKOMST.

Werner Aisslinger & Tina Bunyaprasit: TRICOLORE.


TRICOLORE speelt met twee nieuwe thema's: Aan de ene kant ondergaat de overwegend monochrome witte badkamerwereld een complete revolutie door een nieuwe meerkleurigheid. Aan de andere kant vertaalt het concept het historische archetype van de vrijstaande bad op leeuwenpoten naar een volledig nieuwe ontwerptaal. Het trefwoord hierbij is collage: Het ligbad is in twee kleuren geëmailleerd, de derde kleur wordt geleverd door het onderstel, waarvan de rondom doorlopende strip uit een andere bad lijkt te zijn gesneden.

Werner Aisslinger & Tina Bunyaprasit: GRID.


Het GRID-concept bestaat bij de gratie van het verdwijnen van vlakken en volumes ten gunste van een open framestructuur. Het concept kan enkelwandig worden vormgegeven. Hierdoor lijken de toch al licht aandoende objecten van de wastafel en het ligbad vrijwel te zweven en als omtrek zichtbaar te worden. Hierbij draagt de roosterstructuur niet alleen de wastafel en het ligbad en de wastafel. De structuur kan ook ruimte bieden voor beauty-producten en accessoires of planten, die op collage-achtige wijze kunnen worden opgehangen.